Motocykliści, jak co roku na koniec sezonu zapadają w zimowy sen… Nie jest to jednak sen głęboki, gdyż od czasu do czasu oglądamy filmiki, zdjęcia, czytamy nowinki, a także wspominamy swoje wojaże. Dziś przybliżę wam drodzy czytelnicy najnowszy model motocykla Honda CB 650 R, zwany potocznie Hondą Hornet, którym miałem okazję jeździć w tym roku 🙂
Charakterystyka
Opisywany model pochodzi z 2019 roku i jest to aktualna, nowa generacja. Literki CB od zawsze w nomenklaturze marki Honda oznaczały motocykle typu naked, czasem zwane streetfighterami. Jak zwał tak zwał, natomiast mamy tu do czynienia z pełnokrwistym mieszczuchem, na którym miło jest zawiesić oko. Przednia lampa nawiązuje do stylu retro, natomiast LEDowe oświetlenie zarówno dzienne jak i mijania/drogowe przypominają, że jest to motocykl nowoczesny i aktualny.
Silnik
CB 650 R napędza dobrze znany fanom marki czterocylindrowy silnik rzędowy, 16-zaworowy DOHC o pojemności 649 cm3 i mocy 95 KM. Silnik oddaje moc liniowo i przewidywalnie, co nie oznacza, że jest nudny, wręcz przeciwnie! Daje dużo frajdy z jazdy również mniej doświadczonym riderom. Kręci się wysoko jak na Japończyka przystało, do ponad 13.000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 64 Nm uzyskujemy w rejonach 8.500 obr./min., natomiast moc maksymalna 95 KM jest dostępna od 12.000 obrotów. Sumując te parametry otrzymujemy silnik, który działa i brzmi świetnie w każdych obrotach. Miłym zaskoczeniem jest też fabryczny układ wydechowy, brzmi po prostu bardzo dobrze, co jest rzadkością wśród stockowych wydechów.
Masa
Motocykl został odchudzony o 6 kg względem poprzedniej generacji i waży obecnie 207 kg już ze wszystkimi płynami. Inżynierom udała się ta trudna sztuka dzięki modyfikacji ramy, zbiornika paliwa i podnóżków.
Zestaw wskaźników
Tym razem zagościł tu w pełni elektroniczny zestaw wskaźników LCD. Jest czytelny zarówno w dzień jak i w nocy, za co daję dużego plusa. Znajdziemy tu najważniejsze informacje, takie jak prędkość, obroty, godzinę, przebieg, temperaturę wody, ilość paliwa, a także wskaźnik zapiętego biegu oraz podpowiadacz kiedy zmienić bieg na wyższy.
Układ napędowy
Za zestaw napędowy odpowiada zestaw zębatek, łańcuch oraz 6-stopniowa skrzynia biegów. Honda zdecydowała się na zastosowanie sprzęgła antyhoppingowego, które zapobiega blokowaniu tylnego koła przy szybkich zmianach biegów. Warto również wspomnieć, że dostajemy tu w standardzie system kontroli momentu obrotowego (HSTC), który dba o naszą trakcję.
Układ hamulcowy
Powiedzieć, że jest skuteczny to mało. Jest bardzo wydajny! Za nasze zatrzymanie odpowiadają czterotłoczkowe radialne zaciski na osi przedniej z pływającymi tarczami w rozmiarze 310 mm. Klocki wręcz wgryzają się w tarcze! Z tyłu standardowo tarcza jest mniejsza (240 mm) z jednotłoczkowym zaciskiem. Warto dodać, że dwukanałowy system ABS Honda daje nam w standardzie 😊 Jest też ciekawostka i nowinka, przy ostrym hamowaniu motocykl samoczynnie szybko miga światłami awaryjnymi, co poprawia nasze bezpieczeństwo na drodze.
Honda CB 650 R 2019/2020 dane techniczne
SILNIK | |
Typ | Chłodzony cieczą 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy |
Pojemność skokowa | 649 cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 67,0 x 46,0 |
Stopień sprężania | 11,6:1 |
Moc maksymalna | 70 kW przy 12 000 obr/min |
Max. moment obrotowy | 64 Nm przy 8500 obr/min |
Pojemność układu smarowania | 2,7 l |
SYSTEM PALIWOWY | |
Zasilanie | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Pojemność zbiornika paliwa | 15,4 l |
Średnie zużycie paliwa | 4,9 l / 100 km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | |
Rozrusznik | Elektryczny |
Pojemność akumulatora | 12V / 8,6 AH |
Prąd alternatora | 370 W |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | |
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe |
Skrzynia biegów | 6-biegowa |
Przeniesienie napędu | Łańcuch O-ring |
RAMA | |
Typ | Stalowa dwubelkowa rurowa (typu diamond) |
PODWOZIE | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2130 x 780 x 1075 mm |
Rozstaw osi | 1450 mm |
Kąt pochylenia kolumny | 25,5° |
Wyprzedzenie | 101 mm |
Wysokość siedziska | 810 mm |
Prześwit | 150 mm |
Masa własna | 202 kg na sucho |
ZAWIESZENIE | |
Przednie | Regulowane zawieszenie z widelcem USD Showa, z rozdzielonym napięciem wstępnym sprężyn i tłumieniem (SFF) |
Tylne | Pojedynczy amortyzator z regulacją napięcia wstępnego, skok kolumny 43,5 mm |
KOŁA | |
Obręcz przednia | Odlew aluminiowy, 6- drążonych ramion |
Obręcz tylna | Odlew aluminiowy, 6- drążonych ramion |
Opona przednia | 120/70ZR17 M/C (58W) |
Opona tylna | 180/55ZR17 M/C (73W) |
HAMULCE | |
Z układem ABS | ABS 2-kanałowy, hydrauliczne hamulce z podwójnymi tarczami hamulcowymi 310 mm z przodu i tarczą hamulcową 240 mm z tyłu |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY | |
Wskaźniki | Cyfrowy prędkościomierz, cyfrowy obrotomierz słupkowy, podwójny licznik przebiegów dziennych, cyfrowy słupkowy wskaźnik paliwa, załączony bieg i wskaźnik zmiany biegu na wyższy, cyfrowy zegar |
Reflektory | LED |
Światła tylne | LED |
Kierunkowskazy | LED |
Test drive
Dość technikaliów 😊 Z Hondą udało mi się spędzić cały weekend, w trakcie którego pokonałem ponad 400 km. Ok. 130 km nakręciłem po mieście, a resztę w trasie. Fajne zróżnicowanie, które pozwala wyciągnąć już pewne wnioski. Zarówno w mieście jak i poza nim motocykl prowadzi się świetnie. Jedzie dokładnie tam, gdzie chcemy. Nie jest zbyt ciężki, więc łatwo manewruje się nim między samochodami, a i nagłe przyspieszenia nie robią na tym małym przecinaku wrażenia. Miłym zaskoczeniem była jazda w trasie z prędkościami 150-170 km/h. Wystarczyła mała szybka nad zegarami, aby opór wiatru nie był uciążliwy i pozwalał utrzymywać takie tempo na autostradzie. Średnie spalanie z weekendu to 6 litrów na 100, co przy jeździe po mieście oraz szybkich przelotach poza nim jest dla mnie wynikiem bardzo dobrym.
Podsumowując, jeżeli szukasz maszyny do miasta, ale również na wycieczki w głąb kraju – ten motocykl sprawdzi się wyśmienicie. Pozycja, spalanie, moc, to wszystko sprawia, że nowa CB 650 daje dużo frajdy, której w motocyklach szukamy 😊
————————————-
Potrzebujesz pomocy w ocenie stanu technicznego i zakupie samochodu, motocykla lub quada? Skorzystaj z pomocy ekspertów. Szukamy też samochodów na zamówienie!
Moto Inspektor
Pomożemy Ci dobrze kupić.
www.moto-inspektor.pl