Budżet 10 tysięcy złotych to jeden z najniższych budżetów w jakich warto szukać używanego samochodu. Najczęściej taką kwotę nasi klienci przeznaczają na pierwsze auto, które posłuży do zdobywania cennego doświadczenia za kierownicą.

W tym budżecie najważniejszy jest stan techniczny pojazdu – drugi lakier czy szpachla nie mają aż takiego znaczenia, chociaż warto odrzucić auta po poważnych wypadkach. W tej kategorii pojazdów skupiamy się głównie na mechanicznych aspektach pojazdu – im lepsza kondycja, tym mniej będziemy musieli do niego dokładać.

TOP 5 samochodów miejskich do 10 000 zł

Wybrałem dla was TOP 5 samochodów do 10.000 zł. Wszystkie auta charakteryzują się niską awaryjnością, tanią eksploatacją oraz mają absolutny must have – klimatyzację. Kolejne istotne założenie, to auto nie starsze niż 15 lat.

Oto moje propozycje:
5. FORD FIESTA MK6 (2001-2008)
4. FIAT GRANDE PUNTO (2005-2012)
3. RENAULT CLIO III (2005-2012)
2. PEUGEOT 206 (1998-2012)
1. MITUBISHI COLT VI (2004-2010)

5. FORD FIESTA MK6 (2001-2008)

Fiesta szóstej generacji to auto, które ledwo załapało się na naszą listę z uwagi na wiek. Skupimy się zatem na autach z końca produkcji, po liftingu, które możemy znaleźć za blisko 10.000 zł.

Ford Fiesta MK6

Ford Fiesta to reprezentant segmentu B czyli samochodów przeznaczonych głównie do eksploatacji w warunkach miejskich i podmiejskich. Tę klasę charakteryzują niewygórowane koszty napraw oraz niższe ceny części zamiennych niż w klasach wyższych. Na deser, auta klasy B przeważnie mają mniejszy apetyt na paliwo, ale to ostatecznie zależy od wybranego silnika oraz temperamentu kierowcy.

Ford Fiesta silniki. Do wyboru jest cała gama motorów benzynowych o pojemności od 1,25 do 2,0, natomiast naszą uwagę skupimy jak zwykle na jednostkach najlepszych:

  • 1,25 – 4 cylindry, 75 KM
  • 1,3 – 4 cylindry, 60-70 KM
  • 1,6 – 4 cylindry, 100 KM

Te silnik warto wziąć pod uwagę szukając Fiesty. Nie oznacza to jednak, że nie mają swoich problemów – od czasu do czasu występują usterki osprzętu silnika – awarie alternatora, sondy lambda lub silniczka krokowego odpowiedzialnego za podtrzymywanie obrotów na biegu jałowym. Nie są to jednak drogie usterki, więc powyższe motory polecam.

Nie mam z kolei dobrych wiadomości dla fanów diesla. Występowały dwa motory:

  • 1,4 – 4 cylindry, 68 KM
  • 1,6 – 4 cylindry, 90 KM

W wersji 1,6 awariom ulega turbosprężarka oraz łańcuch rozrządu. Z kolei silnik 1,4 trapią problemy z wyciekami oleju, zawodne przekaźniki świec żarowych oraz wysokie zużycie oleju napędowego.

Co jeszcze psuje się w Fieście MK6?
Najpoważniejszą usterką, która może wystąpić jest rozszczelnienie hydrauliki układu wspomagania kierownicy i/lub uszkodzenie maglownicy. Objawia się to ściąganiem samochodu w jedną stronę, słychać stuki z układu kierowniczego lub następuje całkowity zanik wspomagania.  Nietrwałe okazały się też łożyska kół oraz końcówki drążków kierowniczych. Zdarza się, że na karoserii pojawia się korozja. Nie są to jednak usterki, które dyskwalifikują ten model w przedbiegach.

Czy Fiesta ma jakieś zalety?
Oczywiście! Należą do nich: trwałe zawieszenie, większa bezawaryjność niż niemieccy konkurenci oraz niskie koszty napraw.

4. FIAT GRANDE PUNTO (2005-2012)

Włoszczyzna? To dobre do zupy! Tak mówią 😊 Jednak z Grande Punto jest inaczej – to ogromny skok stylistyczny w gamie Fiata i co tu dużo kryć, w naszym budżecie auto wciąż wygląda dobrze.

Fiat Grande Punto

Grande Punto charakteryzuje się też niskimi kosztami eksploatacji – tanie części zamienne oraz mechanicy, którzy na widok marki Fiat nie mają dolarów w oczach – to niemałe zalety.

Inżynierowie Fiata stworzyli też kilka udanych silników benzynowych:

  • 1,2 – 4 cylindry, 65 KM
  • 1,4 Turbo – 4 cylindry, 120, 155-180 KM

Stworzyli też kilka mniej udanych, problematycznych silników:

  • 1,4 – 4 cylindry, 77 KM – gdzie dochodzi do uszkodzenia czujnika faz rozrządu
  • 1,4 – 4 cylindry, 95 KM – zdarza się, że ma apetyt na olej silnikowy.

Oba silniki odradzam.

Dobra wiadomość dla fanów diesla. Jednostki wysokoprężne były trzy i praktycznie wszystkie są udane:

  • 1,4 – 4 cylindry, 75–90 KM
  • 1,6 – 4 cylindry, 120 KM
  • 1,9 – 4 cylindry, 120–130 KM

Ten ostatni polecam w ciemno, natomiast 1,4 i 1,6 mogą mieć problemy z filtrem cząstek stałych DPF, więc wybierając te warianty, warto dobrze sprawdzić pojazd przed zakupem.

Najsłabszym punktem Grande Punto jest układ zawieszenia. Szybko wybijają się łączniki stabilizatora oraz górne łożyska amortyzatorów przednich, jednak elementy te są tanie.  Występuje jeszcze kilka drobnych usterek, dotyczących głównie aut z początku produkcji, a takie nas nie interesują. Podsumowując – ładne auto za rozsądną kwotę.

3. RENAULT CLIO III generacji (2005-2012)

Czas na pierwsze auto z Francji na naszej liście. 3. generacja Clio przyniosła sporo zmian w porównaniu z poprzednią – zgrabniejszy wygląd, lepsza funkcjonalność, a także obniżona awaryjność. Te aspekty sprawiają, że warto skierować swoją uwagę również na Renault.

Renault Clio III

Auto występuje w nadwoziu 3-drzwiowym, 5-drzwiowym i co ciekawe jako kombi, wiec wybór mamy bardzo duży. Model jest nam doskonale znany, wielokrotnie sprawdzaliśmy je dla klientów przed zakupem, a nawet szukaliśmy na zamówienie w ramach usługi Pewny Zakup.

Link do inspekcji: KLIKNIJ

W Clio 3 większość silników to benzyniaki:

  • 1,2 – 4 cylindry, 65–78KM
  • 1,2 Turbo – 4 cylindry, 101 KM – uwaga na podwyższone zużycie oleju
  • 1,4 – 4 cylindry, 98 KM
  • 1,6 – 4 cylindry, 110 KM

Wolnossące silniki 1,2 i 1,4 możemy praktycznie brać w ciemno.
Zwiększoną czujność należy zachować przy silnikach:

  • 1,2 Turbo – trapią go bolączki typowe dla tego rodzaju silników – zużycia turbosprężarki, nagar zbierający się na zaworach
  • 1,6 – miewa problemy ze zmiennymi fazami rozrządu.

W gamie znalazł się też diesel – 1.5 dCi w różnych wariantach mocy, od 68 do 106 KM. Tych silników nie polecam. Na początku produkcji występowały awarie układu wtryskowego, a potem we wszystkich silnikach zacierały się panewki, w wyniku zbyt rzadkiej wymiany oleju. W związku z tym, tradycyjnie przy ponad 10-letnich pojazdach polecam benzynę.

Clio praktycznie nie rdzewieje, co daje mu dużego plusa. Jest tani w eksploatacji, to kolejna zaleta.

A czy ma jakieś wady? Oczywiście! Wymienię te najpoważniejsze: awarie kompresora klimatyzacji, awarie sterowania zmiennymi fazami rozrządu (tylko silnik 1,6). Takie rzeczy jak szwankujący centralny zamek, przepalające żarówki, awarie cewek zapłonowych to niewielki wydatek, więc dopisuję je na marginesie.

2. PEUGEOT 206 (1998-2009)

Peugeot 206 bez problemu rozprawia się ze stereotypem, że francuzy się psują. Wręcz przeciwnie! 206 to bardzo udany model. Praktycznie nie rdzewieje, ma kilka udanych jednostek zarówno benzynowych jak i diesla i nie zrujnuje naszego portfela.

Wśród benzyniaków godne uwagi są jednostki:

  • 1,4 – 4 cylindry, 75-88 KM
  • 1,6 – 4 cylindry, 88-109 KM

To proste silniki, które wymagają minimum obsługi.

Przy dieslach lepiej pójść w kierunku:

  • 1,9 – 4 cylindry, 69 KM
  • 2,0 – 4 cylindry, 90 KM

Nie są to demony prędkości natomiast nie mają tylu usterek co silnik 1,6 (4 cylindry 109 KM) – zacierająca się turbosprężarka, awarie dwumasowego koła zamachowego, zapychanie zaworu EGR, a na deser uszkodzenia wtryskiwaczy.

Co do awaryjności – przy tym wieku auta wymiany mogą wymagać amortyzatory lub elementy zawieszenia, aczkolwiek tyczy się to każdego auta 10-15-letniego. W Peugeot 206 zdarzają się awarie wentylatora chłodnicy i pompy wspomagania kierownicy. Warto wybrać auto ze skrzynią manualną, gdyż automat występował w wersji zautomatyzowanej, w której zamontowano wadliwe elektrozawory.

Dla jednej z naszych klientek szukaliśmy podobnego auta, jednak o model wyżej. Zwiększając nieco budżet wstępny budżet 10.000 zł trafiliśmy na bardzo ciekawą wersję Peugeot 207 Sporty. Auto sprawdziliśmy bardzo dokładnie i jak się okazało, wkład na start był naprawdę skromny! Auto oczywiście zostało kupione. Czasem warto pomyśleć o niewielkim zwiększeniu budżetu, a możemy trafić już na nowszy model.

Link do inspekcji: KLIKNIJ

Główną zaletą Peugeota 206 są dobre ceny części zamiennych. Miejski lew nie zrujnuje nam portfela i co ciekawe – ten samochód wciąż wygląda dobrze!

1. MITUBISHI COLT VI (2004-2010)

To nasz numer jeden na liście. Japoński wojownik, któremu upływ czasu i przebyte kilometry niestraszne!

Mitsubishi Colt VI

Colt VI generacji to pierwszy (i zarazem ostatni) reprezentant kraju kwitnącej wiśni na naszej liście. To małe z zewnątrz, sprytne auto charakteryzuje się przestronnym wnętrzem, ciekawą stylistyką, niezłym zawieszeniem i przyspieszeniem. Auto jest też doskonale zabezpieczone antykorozyjnie. Intuicyjna obsługa oraz ponadprzeciętna niezawodność stawia go na 1. miejscu naszej listy.

Silniki. Do wyboru mamy sporo jednostek benzynowych i tylko jednego diesla.

  • 1,1 – 3 cylindry, 75 KM
  • 1,3 – 4 cylindry, 95 KM
  • 1,5 – 4 cylindry, 109 KM
  • 1,5 Turbo – 4 cylindry, 150-197 KM

W benzynowych silnikach wybór jest dowolny – każdy silnik jest w porządku. Najczęstsze awarie wynikające ze zużycia to awarie przepustnicy, alternatora i cewek zapłonowych. Ceny części niestety są wyższe niż u konkurentów, za to auto jest długowieczne.

Odnośnie diesli mamy silnik 1,5 (3 cylindry, 68-95 KM), który ogólnie jest udaną konstrukcją, natomiast przy starszych dieslach mamy dużą szansę na usterki związane ze zużyciem osprzętu silnika.

Rozpatrując auta ponad 10-letnie odpuściłbym wszelkie silniki diesla z uwagi na standardowe zużycie poszczególnych elementów, które występują w większości silników wysokoprężnych – turbo, wtryskiwacze, koło dwumasowe, EGR. To spore koszty w stosunku do niskiej ceny zakupu.

Typowe usterki Colta, to:  regularnie przepalają się żarówki, a od czasu do czasu szwankują elektryczne podnośniki szyb. Z kolei największym mankamentem są nietrwałe cięgna skrzyni biegów – jeżeli wrzucanie poszczególnych biegów w trakcie jazdy sprawia trudności, to prawdopodobnie wkrótce będą wymagały wymiany.

Colt ma znacznie więcej zalet niż wad i jest jednym z najciekawszych egzemplarzy w budżecie do 10 000 zł. Mieliśmy okazję oglądać takie auto z przebiegiem 200.000 km i było w naprawdę dobrej kondycji.

PODSUMOWANIE

W naszym zestawieniu zabrakło typowych reprezentantów japońskiej motoryzacji jak Honda Jazz, Toyota Yaris, Mazda 2 czy Suzuki Swift – niestety, albo mają duże problemy z korozją, nie mieszczą się w budżecie, albo mają ponad 15 lat. Spostrzegawczy czytelnicy zapytają – a co grupą VW? Volkswagen Polo, Seat Ibiza? Dlaczego nie ma ich na liście? W tych pojazdach większość silników benzynowych trapi tak wiele wad fabrycznych, że odradzam je bez oglądania.

Jeżeli szukasz dla siebie samochodu, ale nie masz specjalistycznej wiedzy, nie znasz się na samochodach, boisz się, że ktoś Cię oszuka, może warto zastanowić się nad skorzystaniem z pomocy eksperta? Motoryzacyjni fachowcy z firmy Moto Inspektor są gotowi do pomocy w zakupie bezpiecznego samochodu w bardzo dobrym stanie – www.moto-inspektor.pl

Zapraszam też do obserwowania nas na naszych social media:

Facebook www.facebook.com/Motoinspektor

Instagram www.instagram.com/Motoinspektor

MOTO INSPEKTOR
Pomożemy Ci dobrze kupić.
☎️ 739 970 380
🌍 www.moto-inspektor.pl